понеділок, 8 грудня 2014 р.

Матеріали всеукраїнського тижня права

План проведення всеукраїнського тижня права в середній загальноосвітній школі №5

№пп
Зміст, форма заходу
Дата
Клас
Кількість учнів
Відповідальний
1



2




3



4



5
Повідомлення на лінійці про початок тижня.

Правовий брейн – ринг.

Засідання гуртка «Феміда». Тема: «Право на життя – невідємне право кожної людини»

Круглий стіл. Тема: «Наші права – щасливе дитинство»

Зустріч з працівником міського відділу внутрішніх справ -сержантом міліції Семчишиним Тарасом Васильовичем.
10.12.2012



11.12.2012




12.12.2012




13.12.2012




14.12.2012
5-11



10




8-9




9-10




7-10
121



14




45




34




70
Похиленко Ю.С.


Похиленко Ю.С.



Похиленко Ю.С.


Похиленко Ю.С.



Похиленко Ю.С.




Похиленко Ю.С.





ПРАВОВИЙ БРЕЙН -  РИНГ
Мета проведення правового рингу: з’ясувати, які учні знають основні поняття з правознавства, навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Створюється суддівська бригада, яка готує й оцінює виступи учасників. Її функції полягають у спостереженні за дотриманням правил ведення “рингу”, часом, відведеним на відповіді і запитання та виконання практичних завдань. За сигналом гонга починається гра. 
І період – Інтелектуальний штурм
(учасники по черзі відповідають на запитання)
1.     Назвати одну із форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського піклування (опіка).
2.     З якого віку людина може вибирати своє громадянство самостійно (з 18 років).
3.     Які основні міжнародні документи закріплюють права дитини? (Конвенція про права дитини 1989 р., Декларація про права дитини 1959 р.).
4.     Які обов’язки учнів ви знаєте? (дивитися Статут школи).
5.     Коли  і ким прийнято  Загальну декларацію прав людини? (10.12.1948 р. Генеральна асамблея ООН).
6.     До якого віку людина вважається дитиною? (До 18 років).
7.     Які права учнів ви знаєте? (дивитися Статут школи).
8.     З якого віку наступає кримінальна відповідальність? (з 16 років).
9. Чи застосовують смертну кару до неповнолітніх? (ні).
10. Чи може неповнолітня особа бути засновником політичної партії ( ні, тільки повнолітні) 
ІІ період – умовна назва “Агітатор”
За 2-3 хвилини представники команд мають виступити перед товаришами і переконати їх, що законодавство України дійсно захищає права дитини.
 ІІІ період – конкурс “Аукціон ідей”
Представники команд намагаються запропонувати найцікавішу ідею стосовно захисту прав дитинства у світі. Ці ідеї схвалюються або не схвалюються шляхом голосування всіх учасників “рингу”.
 ІV період – “Хто правий?”
Учасники команд складають ситуаційні розповіді, де дитина вчинила правильно або не правильно. Команда-суперниця висловлює своє бачення проблеми.
V період – “Міра покарання”
Йде “суд” із придуманої командами справи. Команди зачитують справи злочину, а команда-суперниця виносить вирок.
 VІ період – “Конвенція прав дитини”
Учасники команд по черзі називають права дитини (в різних правових ситуаціях). Виграє команда, що назвала більше вправ.
 VІІ період – “Хто на що здатний”
Кожна команда малює малюнок, що коментує права дитини, дитину в різних правових ситуаціях.
У кінці гри “суддівська” бригада називає переможців.





















Засідання клубу «Феміда»
Тема: право на життя – невідємне право кожної людини»
Мета: поглибити та закріпити матеріал, вивчений на уроках правознавства, продовжити роботу з джерелами, виховувати позитивне ставлення до родини, прищеплювати етичні норми.

Вислови: «Добра мати коштує сотні вчителів», «Мати – це доля дитини».

Хід засідання

I.                   Організаційний момент
II.                Основна частина засідання
Учитель: Найрозумніша тварина на землі – це людина. Кожна людина з дня її народження набуває права незалежно від національності, майнового стану, віросповідання, кольору шкіри. Особисті права та свободи повинні забезпечити людині її потреби.

Питання: Якими документами ви можете це підтвердити? Відповідь (Конвенція про права дитини, яка була прийнята на Генеральній Асамблеї ООН 20 листопада 1989 р. набула в Україні чинності 27 вересня 1991 р. Конвенція складається з преамбули та основної частини і містить 54 статті.
        Загальна Декларація прав людини прийнята та проголошена на Генеральній Асамблеї ООН 10 грудня 1948 р. Декларація складається з 30-ти статей. Основний Закон України – Конституція України, яка була прийнята 28 червня 1996 р. Складається з трьох частин: преамбули, основної частини та перехідних положень. Містить 161 статтю.

Практичні завдання групам: Опрацювати ці документи та знайти статті, що забезпечують право на життя. Зробіть висновок.
1-ша група – Конвенція прав дитини ст..6
2-га група – Декларація прав людини ст..27
3-тя група – Конституція України ст..3

Висновок: Кожен документ гарантує право на життя.

Учитель: Нам дається право на життя один раз. Ви колись питали себе «Хто я? Навіщо я прийшов у цей світ? Яким я стану в майбутньому? У чому сенс нашого життя?»

Гра моделювання: Поміркуйте та поясніть модель «Сенс життя».
Діти моделюють своє життя за допомогою фломастерів та паперу.
Після п’ятихвилинного моделювання спікер та його помічники розповідають та демонструють свої моделі «Сенс життя».

Метод мікрофон:
Учитель: Людина живе у суспільстві та створює норми моралі. Здатність людини встановлювати для себе моральні норми та дотримувати їх називають совістю. За допомогою методу «Мікрофон» дайте відповідь:
1.     Які норми моралі ви знаєте?
2.     Чи можна жити із задоволенням. Не порушуючи норми моралі?
Діти висловлюють свою думку.
Розвязання правової ситуації
Учитель: Зараз я пропоную розв’язати правову задачу «Трансплантація серця»
В одній лікарні перебувають тяжкохворі, яким необхідно зробити пересадку серця. До лікарні потрапило одне донорське серце. Ви – лікар. Хто отримає серце?
Список хворих:
v Дівчинка – першокласниця
v Бабуся, під опікою якої перебуває дитина
v Чоловік 40 років
v Спортсмен
v Молодий хлопець, щойно одружений
v Молода жінка, яка має четверо дітей
Відповідь: Кожен має право на життя, але у даному випадку серце дістанеться дівчинці, оскільки вона є першою у списку на донорське серце.

Учитель: Людина від тварини відрізняється тим. Що живе у суспільстві людей. Зараз я розповім вам історію про тигра та маленького котика. Якось хлопці вирішили кинути за грати до тигра у зоопарку кошеня. Вони сподівалися кривавого видовища, але тигр підійшов до кошеняти, подивився і ліг поруч із ним. Діти так і пішли, не дочекавшись жахливої розвязки.
       Виявляється тварини не такі жорстокі, як люди. Вони не вбивають собі подібних і цим відрізняються від людей.
Завдання: Прочитайте ст..1 Конвенції про права дитини, дайте визначення поняття «дитина».
Учитель: У Конвенції право на життя мають тільки народжені діти. Дитиною вважають людину від моменту народження до 18 років. З моменту народження вона має право на життя, на імя, набуття громадянства і т. ін..
До речі, у Китаї днем народження вважають день запліднення. Як ви вважаєте, чи  це правильно? За  допомогою методу «Мікрофон» діти висловлюють свої думки
-         Чому в документах не закріплено право на життя з моменту запліднення майбутніх дітей? Адже життя дитини починається з моменту її зачаття
Ненароджені діти теж бажають жити.

Міні – спектакль «Ненароджені бажають жити»
Діти розповідають про можливе життя ненароджених дітей, матусі яких штучно припинили вагітність.
Запитання:
1.     Як ви вважаєте. Аборт – це злочин?
2.     Ваше ставлення до абортів?
Діти роблять висновок та висловлюють особисті думки з цього приводу.

Завдання: Кожна дитина отримала завдання – скласти вірша за темою «Права людини очима дитини».
Діти читають свої вірші.
Учитель: Зараз ми з вами подивимось фільм «останній крик», який розповідає про небажану дитину.
         Якими відчуттями наповнилось ваше серце після перегляду цього фільму?

III.           Підсумки засідання
Учитель: Сьогодні ми з вами розглянули дуже важливі питання – право на життя.
        Отже, кожна людина має право на життя ще з моменту зачаття. Памятайте, що є моральні принципи, яких треба дотримуватись
        Людина – ось найвища цінність у світі!

























Круглий стіл

ТЕМА: НАШІ ПРАВА - ЩАСЛИВЕ ДИТИНСТВО
Мета: ознайомити учнів з їхніми правами
Ведучий 1. Доброго дня, друзі. Ми зібрались сьогодні для того щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?
Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Ведучий доповнює й узагальнює відповіді.
Ведучий 2. Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішені спорів.
Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той правий». Але коли виникли перші держави; правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов новий закон права. Тепер держава ставала на захист сильного і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, не сила.
Ведучий 1. З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймав яке небудь політичне рішення, правитель прагнув, задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось прийняти, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.
Ведучий 2. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН. Що ви знаєте про цю організацію?
Ведучий 1. 1945 року, після закінчення Другої світової війни — найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства — народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом пере¬говорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.
Ведучий 2.А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотри¬муватись своєї релігії й багато іншого.
Ведучий 1.Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
Ведучий 2.Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція — Це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить — пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.
Ведучий 1. Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право?
Ведучий 2. Але нам хотілося дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати?
Ведучий 1. Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити статті Конвенції про права дитини.
Ведучі проводять вікторину. «Казкова правова вікторина» Ведучі по черзі описують негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь
у розважальних заходах, що відповідають їх ньому віку.).
Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком» як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація З
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною.
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 4
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видава¬ти незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право плоди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчи¬ка порушено?
(Ні в якому разі, Мауглі може бути витканий неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводжен¬ня з дитиною, що принижує її гідність та ушкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Ситуація 5
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надхо¬дять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ситуація 6
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини по¬рушила злодійка? (Згідно з Конвенцією дитина мав право не розлучатися з батьками всупереч й бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється не законне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
Ведучі відзначають учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.
Ведучий 1. «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права Клугу є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.
І Зараз, друзі, перед вами будуть розіграні невеличкі ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше завдання — визначити, чому той-чи інший герой неправий. Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?
Учитель (звертається до учня). Скажи; будь ласка, чому ти не готовий до уроку?
Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки математики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу. Учитель. Але шкільну програму з математики ти маєш вивчати.
Учень.У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви — занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.
Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.
Учень.Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.
Ведучий. Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у ньому випадку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права?
(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але це право обмежується в деяких випадках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи.)
Ведучий 1.Отже, давайте підведемо підсумки сьогоднішньої зустрічі.
Ведучий 2. У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити.
Ведучий 1. Але слід знати не лише свої права, але й обов'язки. Прагнучи відстояти свою свободу, не утискайте свободу інших.
 













































Зустріч учнів  з працівником міського відділу внутрішніх справ сержантом патрульно – постової служби Семчишиним Т.В.


 





























        З 10 по 14 грудня 2012 року в середній загальноосвітній школі № 5 міста Марганець проходив тиждень правознавства.
Учні з задоволенням прийняли в ньому участь. Протягом тижня були проведені такі заходи як засідання гуртка «Феміда», брейн – ринг, круглий стіл. Найбільше учням сподобалася зустріч з представником міської міліції – сержантом Семчишиним Т.В. Під час зустрічі діти задавали йому питання які хвилюють сучасну молодь.
       Під час проходження тижня учні отримали додаткові знання з предмету правознавства.


Всього коментарів: 1



Немає коментарів:

Дописати коментар