понеділок, 8 грудня 2014 р.

Конспект уроку "Національно – визвольна війна українського народу"

Мета: з’ясувати передумови, причини та характер війни;
розкрити роль Богдана Хмельницького в підготовці та початку національно-визвольної війни;
розвивати вміння учнів аналізувати історичні джерела,  працювати самостійно з довідковою літературою;
виховувати інтерес до історичного минулого свого народу;
реалізовувати компетентнісний підхід до викладання історії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:
карта «Національно-визвольна війна українського народу»,
портрет Б.Хмельницького
мультимедійна презентація

«… його слава та імя лунають по світу»
(записати на дошці епіграфом уроку)

Хід уроку
I.                  Організаційний момент
II.               Актуалізація опорних знань
Вчитель: Діти ми з вами вивчили тему «Українські землі в першій половині XVII ст.. І зараз я перевірю ваші знання по цій темі
Перевірка знань за допомогою мультимедійної презентації

III.           Мотивація навчальної діяльності
 Шановні діти сьогодні ми з вами починаємо вивчати  тему яка називається Початок національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.  Під час уроку ми дізнаємося про причини і привід до цієї війни  Після вивчення матеріалу ми зможемо надати оцінку  діяльності козацького ватажка Богдана Хмельницького, визначити  історичне значення початку війни  в житті українського народу.

IV.           Вивчення нового матеріалу
1. Причини національно – визвольної війни українського народу проти речі Посполитої
Розповідь учителя
Наприкінці 16 – на початку 17 рр в Україні відбулися важливі зрушення, що торкнулися всіх верств суспільства. Найбільше ці зміни зачепили козацтво.
Тому саме тоді почалися перші козацькі повстання К.Косинського, Федоровича, П.Павлюка та ін.. Кожне повстання відзначалося кращим рівнем організації, все більші території були охоплені, це свідчило про зростання військової майстерності козаків. Проте становище українського населення під гнітом Польщі не змінювалося.
Які ж були причини для початку війни з Польщею.
До вашої уваги текст скарги волинської шляхти на сеймі 1645 – 1646 рр

1-й учень читає документ
Запитання:Яким було становище православних у Речі Посполитій?
Вчитель:
Найбільшу загрозу для поляків становили козаки, тому проти них польський уряд застосовував найсуворіших заходів. Так в документі виданому польським королем «Ординації» говорилося що всі козаки окрім 6 тисяч реєстрових перетворювалися на кріпаків. А реєстровці позбавлялися права самостійно обирати гетьмана і старшину, їх мав призначати польський уряд. Для контролю за Січчю було знову відбудовано Кодацьку фортецю. А саме принизливе було те що козакам заборонялося ходити в морські і суходільні походи проти Турції і Кримського ханства.

Зараз послухайте уривок із листа Б.Хмельницького польському королю. Датованого другою половиною 1647 – початком 1648 рр
2 – й учень читає лист

Запитання: Що обурювало Хмельницького в становищі козацтва?

Вчитель:
Різноманітних утисків зазнавали українські міщани. Вони могли селитися лише у відведених для них кварталах, їх не допускали до участі у самоврядуванні міст, обтяжували різними податками.
Із запровадженням фільварків погіршилося становище українських селян. Їх все більше закріпачували, зростала панщина і відробітки на користь польських землевласників.
Таким чином загарбницька політика Речі Посполитої загострила ситуацію в Україні.
В зошити записати причини війни (презентація)

2. Богдан Хмельницький
Вчитель:
Визвольну війну українського народу проти панування Речі Посполитої очолив Богдан Хмельницький.
Знайомство з портретом
В зошити записати роки життя

Про біографію Хмельницького, а також про привід до війни я пропоную переглянути відеофільм. Слухайте уважно про що буде говоритися під час фільму.

Запитання до учнів
1.     Де народився Б.Хмельницький?
2.     Де отримав освіту
3.     Звідки знав турецьку і татарську мову?
4.     Чому посварився з Чаплинським?
5.     Так що стало приводом до війни?

3. Соратники Б.Хмельницького
Створити з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України, Б. Хмельницький зміг, спираючись на своїх сподвижників. Серед них були представники різних станів -козацтва, української шляхти, міщан. У роки війни вони стали талановитими воєначальниками, будівничими держави, дипломатами.  

Перегляд фільму Запитання до учнів:
Хто становив найближче оточення Хмельницького?

4. Підготовка до війни
Вчитель:
На Микитинській Січі , що містилася тоді Біля міста Нікополь, стояла польська залога, польський загін. Тому Б.Хмельницький зайняв о.Томаківку, де його і було обрано гетьманом. Там і почалися приготування до війни. Про які ви самостійно прочитаєте на стор 117.

Питання до прочитаного:
1.     Як велася підготовка до війни?
2.     З ким уклав союз Б.Хмельницький?
3.     Як відреагували польські можновладці на ці приготування?

V.               Закріплення вивченого матеріалу
Встановити хронологічну послідовність (презентація)

Методичний прийом «Чиста дошка»
На дошці поняття які після називання знімаються.
Поняття: «Суботів», «Іслам-Гірей», «Томаківська січ», «Максим Кривоніс», «Владислав IV», «Битва під Цесорою»
Запитання  до учнів ( презентація)
VI.           Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
Національно-визвольна війна сприяла відродженню української держави. Ця війна та імя її керівника Богдана Хмельницького залишили слід в історичній памяті українського народу. Традиції тієї звитяжної пори стали живильним середовищем для наступного розвитку визвольних змагань українців


Немає коментарів:

Дописати коментар